Thursday, March 28, 2013

teguran pedas dari budak kecil



kejadian di surau shopping mall One Utama..

ada seorang wanita Muslim masuk untuk menunaikan solat maghrib.. dia berpakaian seksi, baju ketat lengen pendek dan tidak bertudung.. masuk ja dalam surau, dia meletakkan beg dan mengambil wudhu'.. ada seorang ibu yang juga masuk untuk menunaikan solat membawa anaknya, umur dalam lingkungan 5 - 6 tahun.. anak kecil itu memandang wanita seksi itu tanpa jemu, dari dia memakai telekung hingga dia selesai solat dan lipat kain telekung tersebut untuk di simpan dalam begnya.. sedang wanita seksi itu memakai make up di cermin surau, anak kecil yang memerhatikan wanita itu sejak tadi, berpaling dan bertanya kepada ibunya.

Anak : ibu, kenapa akak tu tak pakai tudung? bukan orang Islam kena pakai tudung untuk tutup aurat ka? (wanita seksi itu mendengar soalan anak itu tetapi tak menghiraukannya)
Ibu  : *senyum* cuba tanya akak tu tengok
Anak : akakkkkkk, kenapa akak tak pakai tudung?
Wanita seksi : sebab itu pilihan akak.. walau akak tak pakai tudung, tapi akak sembahyang.. Tuhan Maha Mengetahui, Dia tahu akak orang baik.. (jawab sambil tahan marah)
Anak : oooo.. kenapa akak pakai telekung masa akak solat?
Wanita seksi : sebab wajib tutup aurat masa solat, klau tak, solat tak sah..
Anak : oooo.. kenapa akak solat?
Wanita seksi : hmph, sebab solat tu kan wajib.. kalau tak buat, dosa! masuk neraka nanti.. *sambil jawab sambil pakai eye liner*
Anak : *terdiam seketika* tapi kak, menutup aurat tu pun wajib.. kalau tak buat, berdosa, masuk neraka jugak.. kenapa akak kumpul pahala dengan solat tapi lepas tu tambah dosa dengan tak tutup aurat? *muka budak nih, penuh keinginan untuk tahu.. soalan yang ikhlas dari hati*

ketika itu, semua mata dalam surau tertumpu pada wanita seksi tersebut, menunggu jawapan daripada dia.. wanita itu pula kaku di depan cermin, terdiam membatu.. dia kemas2 barang make up dan bersedia untuk keluar dari surau.. anak itu pandang dengan penuh tanda tanya.. kenapa akak tak nak jawab soalan saya?

sebelum melangkah keluar, wanita seksi itu memandang ke arah anak kecil itu, sambil tersenyum.. dengan nada perlahan, "adik, terima kasih.." :)


**** kadang-kadang teguran dari orang lain adalah teguran dari Allah.. jangan terlalu cepat untuk tak menghiraukannya.. kita tak tahu mati kita bila, takut nanti tak sempat nak bertaubat.. sekadar perkongsian bersama..

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin